Lördagens middag

I går, lördag, bjöd jag på förrätt och varmrätt, vi orkade tyvärr inte med någon dessert igår. Till dessert hade jag annars tänkt att servera en hemmagjord vaniljglass med lite bär till.

Till förrätt blev det smörbrynta tunnbröd från Polarbröd, bästa tunnbrödet tycker jag. Till det gjorde jag en röra på crème fraîches, en liten klick majonnäs och en och en halv kruka finhackad gräslök som sedan serverades med Kalix Löjrom. Det blev otroligt gott, var en bra kombination som jag verkligen kan rekommendera!
(null)
Varmrätten blev en riktig höjdare, en smördegsinbakad fläskfilé med pressad potatis och en krämig champinjonsås.

(null)
Jag började med att steka ca 12 st finhackade champinjoner och en gul lök som jag bredde ut över smördegen innan jag la på fläskfilén som jag brynt och saltat samt pepprat innan. Jag skar bort tre remsor smördeg som jag flätade för dekoration. Därefter så penslade jag smördegspaketet med ett uppvispat ägg och la sedan på flätan och penslade även den med det uppvispade ägget. In i ugnen ca 30 min i 200 grader.
(null)
Så här vacker blev den, det var knappt jag ville sätta kniven i det vackra paketet. Jag lät paketet vila i ca 10 minuter innan jag skar upp den.
(null)
Det blev ljuvligt gott! Har njutit av maten även idag till söndagens lunch.
Taggar: Foodie, Idéer, Lördagsmiddagen, Mat, Matinspiration, Mattips, Recept, Tips;

Kommentera inlägget här :