Trerättersmiddag

Lördagen denna helg blev en riktig matlagningsdag. Jag brukar laga mat och baka när jag är glad, ledsen eller behöver stressa ner och givetvis även bara för att jag behöver äta. Det är det absolut bästa som finns och sedan få avnjuta tillsammans  med någon man trivs med, familj eller vänner. Just denna lördag blev det en trerättersmiddag med många moment så jag började att skapa måltiden vid tvåtiden redan.

(null)
Förrätten blev en trattkantarellsoppa spetsad med lite cognac, topping créme fraîches och färsk timjan. Jag fräste en hackad lök och trattkantarellerna i lite smör därefter hällde jag i lite vatten och grädde, jag la även i en grönsaksbuljongtärning. Lite salt och peppar. Jag mixade allt med stavmixer och redde sedan av med lite mer grädde och spetsade med en skvätt cognac.

(null)
Till varmrätt gjorde jag en älgfärsburgare med hamburgerbröd, som jag bakade själv, och karamelliserad lök, västerbottensostkräm, snabbsaltad gurka och trattkantareller. Fantastiskt gott! Dock har jag vissa förbättringar och justeringar jag tänker att jag ska göra med denna burgare i framtiden, ingen snabbsaltad gurka och mer sälta.

(null)
Till älgburgaren serverades hemmagjorda pommes med riven parmesan och två dippsåser, en västerbottensostkräm och en beamajonnäs.

(null)
En hemmagjord kardemummaglass blev lördagens efterrätt, serverades tillsammans med stekta äppeltärningar i en filodegskorg. Glassen var nog den godaste kardemummaglass jag någonsin ätit. Jag gör min glass på mjölk och grädde som värms tillsammans med kardemummakärnor som jag mortlar först samt äggulor, socker som vispas till sockret löst sig och blandningen blir vit och fluffig. Jag låter mjölk och gräddblandningen svalna lite innan jag blandar allt i kastrullen och värmer blandningen till 83 grader. Sen får blandningen svalna innan jag kör den i min glassmaskin.

(null)
Det brukar ta mellan 30-40 minuter från att jag startar min glassmaskin tills att glassen är klar. 

(null)
Det ser så gott och läckert ut medans glassen stelnar och tjocknar, hemmagjord glass är bäst och jag bestämmer helt och hållet själv vilka smaker jag vill ha just för stunden. Sedan jag köpte denna glassmaskin så älskar jag att göra min egen glass, det går så snabbt och man behöver inte alltid göra en blandning som man värmer vid tillagningen.
Taggar: foodie, mat, matidé, matinspiration, matlagning, mattips, recept;

Kommentera inlägget här :