Semmelkladdkaka

Det var inget härligt väder för trädgårdsarbete idag, jag hade faktiskt ingen lust att gå ut alls idag, även om jag hade behövt ordna lite i trädgården inför vintern. Jag passade istället på att fixa lite inne istället, rensa kylen,  plocka lite här och där samt baka en kaka. Det blev en semmelkladdkaka med mandelmassa och nymortlad kardemumma. Jag använde mig av Kungsörnens recept (som jag kopierat in delar av nedan)

(null)

Sätt ugnen på 175 grader
150 g smör
  • 100 g mandelmassa
  • 2 tsk kardemummakärnor
  • 2 ½ dl strösocker
  • 3 ägg
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • Smält smöret. Riv mandelmassan. Mortla kardemummakärnorna.  Rör samman alla ingredienser till kakan i en bunke. Smöra en springform, ca 20 cm i diameter.  Häll smeten i formen och grädda sedan i mitten av ugnen ca 20-25 min.
  • (null)

    Jag lät kakan vara inne i 25 min och den blev härligt kladdig, blev perfekt! Jag hade inga mandelspån hemma så jag pudrade bara lite florsocker över kakan och serverade med lösvispad grädde, ljuvligt gott!

    (null)
    En kaka jag varmt rekommenderar att baka!


Taggar: baka, bakning, bakrecept, kaka, recept;

Kommentera inlägget här :